Virtuaalinen elämyslääke (2019)

Lisätyn todellisuuden työpaja Mediapoliksessa Tampereella 3.-4.6. 2019

Työpaja järjestettiin yhteistyössä Virtuaalinen elämyslääke -hankkeen kanssa.

Kaksipäiväisessä työpajassa luotiin lisätyn todellisuuden konsepti käytettäväksi sosiaali- ja terveyspalveluympäristöön. Työpajan osallistujat olivat sosiaali- ja terveysalan ammattilaisia ja Yamk-opiskelijoita, media- ja taideopiskelijoita ja -opettajia sekä vapaita taiteilijoita. Työpajassa ei ollut tarkoitus luoda yksityiskohtaista tuotetta vaan nopea demo konseptista jota voi kehittää myöhemmin pidemmälle.

Työpajan tavoitteet:

  •  Antaa osallistujille perustiedot lisätyn todellisuuden historiasta ja käyttökohteista
  •  Antaa osallistujille käytännön kokemus lisätyn todellisuuden sisältöjen tekemisestä
  •  Työskennellä yhdessä eri aloilta tulevien ihmisten kanssa ryhmä- tai parityöskentelynä (taide ja media & sote-alat)
  • Keskustella ja visioida lisätyn todellisuuden mahdollisista käyttötavoista sosiaali- ja terveyspalvelualoilla käytännön kokeilujen kautta

Työpajan käytännön tehtävät toteutettiin Arilyn-alustalla (https://arilyn.com/) osallistujien omia tietokoneita ja älypuhelimia käyttäen.

Esimerkki työpajassa luodusta konseptista:

HAPPY CUBE (Jani Ikonen, Antti Kervinen, José Pesu-Inácio, Eeva Säilä)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Happy Cube on kuusitahoinen noppa, jonka jokaiselle sivulle on lisätyn todellisuuden avulla sijoitettu pieni fyysinen harjoitus. Noppaa heittämällä ja tarkistamalla tulos Arilyn-sovelluksen avulla saadaan toteutettua jokaisella kerralla  hieman erilainen, hyvinvointia edistävä harjoitusohjelma.

Happy Cube on edelleen käytettävissä ja voit kokeilla sitä itse Arilyn-sovelluksella! Noppakuution sivuilla olevat kuviot voit ladata täältä. Voit myös tarkastella noppakuution 3D-mallia täällä.